Jeg leste bloggen til Ingvill (http://singelliv.vgb.no/), hvor hun fortalte at hun ikke ønsker seg barn og hun uttrykker vel også at hun møter liten forståelse for det av folk rundt seg. Vel Ingvill, jeg forstår deg:-)
Du skjønner…jeg har barn. Nærmere sagt tre av de. Og nå skal jeg fortelle deg noe mange mødre vet, men få innrømmer. Naturen har nå en gang satt oss her til å formere oss. Mange av oss bruker halve livet på å finne meningen med det. DET er meningen. Vi er dyr, vi skal formere oss. det er bare det at vi mennesker liker å tenke på oss selv som litt mer verdt enn dyrene. Derfor er vi mennesker, og ikke aper. Men vi skal altså bare formere oss (gå ut og bli mange), det er faktisk så enkelt. Det er derfor vi synes det er så grusomt når barn dør. Det er naturstridig. Det er også derfor det er så vanskelig å akseptere at folk ikke ønsker seg barn. Det er rett og slett naturstridig..
Men over til den godt bevarte hemmeligheten. Og folkens, ingen mor med respekt for seg selv, vil noensinne innrømme dette. men siden min selvrespekt er temmelig liten (:-P) så skal jeg dele dette;
1. å bli mor, gjør deg ikke lykkelig.
Med mindre du er svært naiv og enfoldig som person, blir du ikke lykkeligere av å bli mor. Det er vondt å føde. De første tre dagene vil du (hvis du er uheldig) halte rundt og sette deg meget forsiktig ned på stoler. Enkelte vil spyle seg selv nedentil med varmt vann i tre mndr av redsel for smerten etter stingene når de tisser.
De seks første ukene kan enten være himmel eller helvete. Jeg husker dessverre svært lite fra Gullungens første 6 uker. Men Knoll og Tott sine første 6 uker var et mareritt. Så vil ammetåken etterhvert letne litt, og du vil innse at du aldri vil være fri for bekymringer igjen. Det gjør deg ikke akkurat lykkelig…
Når babyen (eller babyene) har passert 6 mndr, vil du etterhvert få behov for å treffe voksne folk igjen. For å gå på jobb. For å gjøre noe annet enn å snakke babbel og være klatrestativ hele dagen. For tro meg…livet er ikke som på tv. De færreste av oss orker å gå på caf’è hver eneste dag, ikke har så mange av oss råd til det heller. Og jeg vet ikke hvordan andres unger er, men mine har aldri funnet seg i å måtte sitte stille over lengre tid av gangen. De vil røre seg.
Når du så vil på jobb igjen, føle deg som deg…da innser du at det ikke går. For noen må jo være hjemme med babyen. Og når dere delte opp permisjonstiden under svangerskapet, mens du var full av rosa og lyseblå drømmer og gravidhormoner, da bestemte dere at denne noen var deg. Hvertfall frem til ungen var 10 mndr, og pappa skulle få være sammen med gullet.
Når du så innser at, nei…du kommer deg ikke på jobb enda (for far er ikke helt innstilt på å ta ut permisjonen tidligere). Du blir lei, for du kan ikke huske når det ble din jobb å lage middag hver dag. Eller å legge klærne hans inn i skapet. Dere har da alltid vært så likestilte…Så du begynner å irritere deg over alt han ikke gjør, alt du ikke får. Irritasjonen blir til sinne, sinnet blir til hat. På et tidspunkt hater man den som hver morgen kan gå ut døren, og forholde seg til andre voksne mennesker. Det er her mange forhold begynner å ryke. Når babyen er 6-9 mndr, og frem til den blir ett år, befinner forholdet seg i en kritisk fase. Det er ikke uten grunn at enkelte samlivseksperter mener at man ikke skal ta avgjørelse om brudd før barnet er tre år. man er søvnberøvet, hormonherjet og i likestillingssjokk.
Så kommer trass, barnehagetiden, mer trass…og…ja..
Det er bare idioter som tror at barn kan redde forholdet. Barn er en utrolig påkjenning på et forhold. Man blir sliten, sexlysten synker (i en periode), man opplever krangler man ikke trodde fantes. Og tro meg…å få barn er ikke synonymt med morslykke. Å være deprimert etter fødsel er ikke noe som skjer alle andre. Det skjer de fleste, i større eller mindre grad.
Nei…barn er ikke den ultimate lykke.
Men det betyr ikke at de nødvendigvis gjør deg ulykkelig heller. Det er noe sant i det med å “være sin egen lykkes smed”. Du kan ikke basere lykken din på andre enn deg selv, hverken barna dine eller mannen din kan ta på seg det ansvaret. Så er du ikke lykkelig før du får barn, vil du ikke bli det etterpå heller.
Jeg har aldri lagt skjul på at oppveksten min var vond. Jeg begraver meg ikke i den, for sånn er jeg ikke. Men jeg kan si såpass at jeg ikke lengter tilbake til barndommen. Når jeg ble gravid med Gullet var jeg ganske selvdestruktiv, jeg drakk, røyket bådde dette og hint, lå med mennesker jeg ikke likte engang. Hadde sex så full at jeg ikke er i stand til å huske det. Jeg tror fullt og helt at hvis jeg ikke hadde blitt gravid, ville jeg vært et helt annet menneske nå. Jeg så ingenting verdifullt hos meg selv.
Når jeg så den positive graviditetstesten ble jeg ikke lykkelig, jeg ble praktisk. Jeg ryddet opp i livet mitt. MITT barn skulle få et godt liv. Hun skulle få en mor som var (relativt) stabil. Hun skulle ha en trygg oppvekst. Hun skulle få det jeg ikke hadde, og i løpet av to uker, var livet mitt ryddigere enn noen ville trodd.
Det har ikke vært enkelt. Det er nok av de som dømte meg nord og ned som mor. Og egentlig kan jeg skjønne det. Men å bli mor ga meg et spark i ræva. Rett og slett. men hun har ikke gjort meg lykkelig. Min datter er ikke ansvarlig for min lykke, ikke mine sønner heller. De har gitt meg mange lykkelige øyeblikk. Stunder hvor hjertet sprenges av kjærlighet og glede.
Men å gå fra å være en selvdestruktiv tenåring, med null selvrespekt og ingen følelse av egenverd, til å bli en relativt harmonisk og avbalansert mor, som stort sett alltid mener at glasset er halvfullt. DET har jeg klart selv.
Jeg elsker barna mine. De er førsteprioritet i alle avgjørelser jeg tar. Nesten.
Jeg gleder meg over de. Frustreres av de. Jeg gruer meg til de blir store, og bekymrer meg for fremtiden. Men det er fordi jeg elsker de og er egoistisk i den kjærligheten. Ikke fordi de gjør meg lykkelig. Å være mor gjør meg ikke lykkelig, men det er en av kildene som bidrar til min lykke. Jeg føler også lykke over deilig lukt, kyss fra Samboermannen, gode bøker, vakker kunst, herlige sanger og gode opplevelser. Gode venner gjør meg også lykkelig.
Som leder meg til hemmelighet nr 2…
2. Mine barn er ikke de viktigste i livet mitt.
De er ikke det. Å jeg elsker de, forguder de. Jeg setter behovene deres først, fordi det er sånn det må være. Jeg har satt barn til verden, og jeg tar ansvaret med å gi de et trygt og kjærlighetsfylt grunnlag meget alvorlig. Men de er ikke de viktigste personene i livet mitt (selv om jeg ville løpt inn i et brennende hus for de).
Den viktigste i livet mitt er: Meg selv. Samboermannen. Bestevenninnen
Grunnene til dette burde være opplagte, men jeg vil likevel gi dere dem…
En dag skal mine barn få egne familier. Da vil ikke jeg være den viktigste i deres liv. Sånn skal, og må, det være. Hvis jeg da har basert alt på de. Lykken min, vettet mitt…hvis mitt liv dreier seg om dem..da vil jeg ikke kunne gi slipp på dem. Jeg er 26 om nøyaktig en uke. Når Knoll og Tott er 20 vil jeg være knappe 42. Jeg skal ikke bli en av de kvinnene som får seg en attpåklatt, eller som blir tiltaksløs. Jeg har verdens beste Samboermann. Når mine barn er store, skal jeg tilbringe tid med ham. Jeg skal våkne tidlig om morgnen og jogge og ta meg en dusj, før jeg sniker meg opp i sengen til ham og har deilig morgensex. Så skal jeg jobbe, shoppe, ringe barna mine og spørre om alt er bra og om det er noe de trenger. Så skal jeg besøke Bestevenninnen, og skravle om hennes barn. Baby som da ikke er baby lenger, men som er furten 16-åring og driver moren sin til vettet. Vi skal kose oss med en flaske vin. Tenne en røyk for gamle dagers skyld, og le av hvordan vi selv var når vi var tenåringer. Så skal vi avtale Spàlanghelg på Island, og tur med hunden neste morgen.
Så skal jeg rusle småbrisen hjem til Samboermannen, gi ham lange kyss, og elske ham på sofaen før vi bestiller sommerens ferieturer. En for bare oss, og en med alle barna. Ikke fordi de gjør meg lykkelig. Men jeg blir lykkelig av menneskene jeg elsker.
Gudene skal vite at selve morsrollen er ikke nok til å gjøre en lykkelig. Man er bekymret, har dårlig samvittighet, og man er alltid redd for å ikke gjøre en god nok jobb. Eller å påføre barna sine traumer..
Så Ingvill…jeg vet ikke om du leser dette..men til dere andre som heller ikke ønsker dere barn.
Dere gjør ikke noe feil, bare annerledes. Annerledes er alltid vanskelig for andre å akseptere, for de valgene en selv har tatt, er jo de som er best. Men så lenge dere har funnet deres kilder til lykke. Så spiller det ingen rolle om det involverer barn eller ikke. De valgene dere tar, trenger ikke forsvares så lenge dere ikke skader andre.
Lykken er ikke en tilstand, men mange små øyeblikk. Så er det opp til dere hva dere vil fylle de med, uten dårlig samvittighet. Bare ta ansvar for lykken deres selv


100 kommentarer In " om barn og lykke "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 12th 2010 at 9:33 pm
Det er greit at noen sier det som det er. Jeg ble/blir så lei av alle disse mødrene som skal romantisere hele prosjektet med å få barn, og pappaer som tror deres permisjon blir å gi poden litt mat og ellers chille på sofaen og spille playstation.
Det blir ikke sånn, og man kan aldri helt forberedte seg HVORDAN det faktisk blir. Men tror du at toppen av lykke er å ha baby så må du tro om igjen og det tror jeg nok at enkelte vil gjøre når ungen har vrælt i 6 timer, du er søvnrobbet, gretten, har hodepine og føler deg faktisk som verdens verste mor opp gjennom tidene for at du ikke klarer å få ungen rolig. Og så har du mer dårlig samvittighet for at du har mest lyst til å dryle ungen ut av vinduet bare for å få litt fred. Jada
Men når det er sagt. De gode øyeblikkene, når ungen er stille og dere kan sitte i godstolen og bare kose, snøse inn den deilige babyduften og bare nyte øyeblikket, disse er også veldig bra
….det er bare ikke BARE sånne øyeblikk
Å få barn er heller ikke noe du kan lese deg opp til. Selvfølgelig kan du lese alt av informasjon rundt baby, fødsel og oppdragelse, men hver baby er ett unikt eksempel, og din baby har nok en helt annen instruksjonsbok enn min baby. Derfor lærer man mest på veien
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 12th 2010 at 9:40 pm
*trampeklapp*
ærlig og innsiktsfullt innlegg!
Jeg leste nettopp en forskningsrapport som viste at kvinner uten barn er like lykkelige som kvinner med barn (det var eldre kvinner som ble undersøkt). Barn kan selvfølgelig være en viktig og berikende del av livet, men uten barn er det mye annet som også kan gi livet mening. Synes det er flott at du har et liv utenom barna dine, det gjør det antagelig også til en god mor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 13th 2010 at 12:33 pm
Veldig godt beskrevet, hiver meg med i trampeklappen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 3:09 pm
Interessant å lesa dette! Men det gjorde meg enda reddare å evt. få barn i framtida…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 3:14 pm
Jeg tror jeg elsker deg litt. Fantastisk fint innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 3:53 pm
Flott og modig innlegg. Tror at det er mange “lykkelige” mødre som føler og opplever det samme!!!! Det å bevist velge å ikke få barn er et valg man bare må respektere. Ikke alle som velger å få barn tenker igjennom sitt valg like nøye. Kjenner flere barnløse par som på ingen måte har angret på sitt valg.
Mia
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 3:57 pm
Utrolig bra skrevet! Takk for at du deler dette!
Hilsen ei som har planer om på bli mamma, og som ønsker å ha realistiske forventninger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 4:12 pm
Synes det er et flott innlegg, som sikkert mange vil ha godt av å lese.
Du har mange fine poeng, men det er også mye jeg er uenig i.. I denne sammenheng er det totalt uvesentlig om jeg deler dine synspunkt eller ikke, for hovedpoenget, nemlig at man er sin egen lykkes smed, vil gjelde uansett synspunkter.
Det er alltid fint å lese om noen som tenker og føler litt sånn som en selv, og det er nok mange som kjenner seg igjen i ditt innlegg, selv om jeg ikke er en av de=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 4:34 pm
Etter min mening høres det ut som om du ikke burde fått barn i det hele tatt. du fremstiller det å få barn som en byrde. Barn er et mirakel. Du burde tenke deg om før du snakker. (skriver)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 4:56 pm
WOW! Da jeg først begynte å lese innlegge tenkte jeg dette var noe jævla bullshit! Selfølgelig blir du lykkelig av å få barn! Men så oppdaget jeg at forskjellen er synet på å få barn. Jeg gleder meg som bare det til å bli mor. Men det er ikke bare det å ha morsrollen eller det å ha barn. Det er aller mest å få barn sammen med den jeg elsker. Jeg ser på det som veldig hellig og spesielt! At vi to skal produsere ett lite menneske som knytter oss sammen, selv om splittelse er et alternativ så velger jeg å tro det motsatte! Men jeg liker ærligheten din i innlegget. Nok en gang, WOW. Veldig bra skrevet, du ga meg nytt perspektiv på det hele
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:09 pm
Flott!
Ville bare si at dette var veldig flott skrevet. Jeg er ei jente på 23 som hele mitt liv har tenkt at jeg ikke vil ha barn, at jeg ikke passer til å ha barn. Kanskje får jeg det en gang, eller ikke, men i allefall uansett gjør jeg ikke noe feil, bare annerledes!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:11 pm
Herlig innlegg! Endelig noen som tørr å være ærlige på temaet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:39 pm
Herlig lesning! Du har helt rett. Og som overveldet mamma til tvillinger på 2.5 har jeg først nå begynt å innse #1, og jobbe hardt med #2 i posten din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:46 pm
Hiver meg med på trampeklapp jeg også.
Har selv to barn, men lykken er ikke tilstede. Har lykkelige øyeblikk, og forventer ikke å gå rundt å være lykkelig hele tiden heller, men en viss grad av tilfredshet hadde vært fint. Det er tabu å si det, men barna mine gjør meg ikke lykkelig. Jeg mener bestemt at det ikke er deres oppgave heller. Det er derimot min oppgave, ene og alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:53 pm
Fantastisk! Og lett å kjenna seg att i.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 5:55 pm
Alltid sett på (små)barn som et nødvendig onde, også etter at jeg nylig mista min beste venninne til babyhelvete. Skulle ønske at man fødte marsvin eller kattunger, da jeg liker slike mye bedre (altså, liker barn, bare ikke så veldig godt de aller minste).
Men så er det engang sånn at det er ens livsoppgave å formere seg, jeg har også alltid følt det slik, men gruer meg liiiitt mindre når jeg ser at det er andre som tenker i samme baner: At man ikke må trenge å lulle seg inn i en dikkedikk-verden, men å kunne fortsette å først og fremst være SEG SELV!!
Flott innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:05 pm
Joiner på trampeklappen sammen med resten! Veldig bra innlegg som jeg syns alle, både barnløse, kommende foreldre (som jeg) og de med barn burde lese! Deilig at noen tør å si ting som de er istedenfor å glorifisere det å få barn!
Tommel opp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:20 pm
Jeg protesterer. Det er både naturlig og få eller ikke få barn. Det er opp til hvær enkelt. Får min del, så skal jeg ikke ha barn, det blir nok abort om en ulykke skjer. Men så er jeg jo også aseksuel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:23 pm
O’Hallelujah!
Du hadde fortejent ørten stjerner og minst like mange gode kommentarer for dette innlegget.
Du sier det vi “barnefrie” lenge har sagt uten å få gehør. Når en kvinne som også er mor sier det må det da bli veg i vellinga.
Tusen takk for et flott, og motiverende innlegg.
K
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:32 pm
Jeg har selv vokst opp med et ønske om å ALDRI få unger, har aldri interessert meg for bebiser/unger og får faktisk litt angst av dem. Men så ble jeg gravid, ikke planlagt, da jeg var 30. Valgte utrolig nok å beholde og kan med hånden på hjertet si at selv om det ikke er bare fryd og gammen så har jeg blitt lykkeligere av å få gutten vår inn i livet. Nå har vi vært svært heldige med ham da, han begynte tidlig å sove hele natten og har aldri vært noe særlig til “stress” å ha med å gjøre. Men andre sine unger klarer jeg meg fint uten, det må jeg bare si. Jeg hater å hente og levere i barnehagen for da må jeg som regel forholde meg til andre unger og jeg kan bare ikke med dem. o_O Nå venter vi nr 2, til tross for at jeg aldri har hatt lyst på unger, og jeg frykter vel at vi kommer til å få en som er helt motsatt av førstemann. Tenker kolikk, lite soving på natta i et par år osv. *grøss* :p Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på da jeg gikk rundt og aldri ville ha barn selv, hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:34 pm
Åh…takk…takk..og…takk!
Det var en lettelse å lese dette innlegget. Så sent som i dag sa jeg til Halvdelen at uansett hvordan jeg snur og vender på det, og uansett hvor hardt jeg forsøker å få lyst på barn, så bare…Nei. Det er ikke for meg, tror jeg. Men jeg har likevel alltid tenkt at jeg jo hadde fikset det på noe vis. Jeg har hatt noen (urealistiske?) tanker om at hele verden faller på plass og at jeg blir lykkelig av en slik omorganisering og forandring på prioriteringene mine…som gjør at jeg kanskje…kanskje…kan tørre å ta sjansen på at mitt gode, lykkelige liv i dag, ville bli like lykkelig med barn. Men helt overbevist har jeg aldri vært. Nå ( i kveld i det minste) er jeg mer sikker i min sak: Barn er ikke for meg. Det er andre ting som er viktigere for meg, og som jeg ikke vil gi slipp på.
Igjen, takk for et bra innlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:35 pm
Dritbra innlegg *bøyer meg i s tøvet for min gudinne*
også må jeg være med på trampeklappen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:38 pm
Hei vennen =)
Rørende lesing for en 46 år gammel 2-barnsmor. jeg får tårer i øynene av din ærlighet, innsikt, styrke og visdom.
Bare 26! Må du leve lenge, lenge. =) KLem på deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 6:49 pm
Takk, endelig en mor som sier dette! jeg er så lei av å måtte forklare til alle som spørr “hvorfor vil du ikke ha barn?!!” selv det å reprodusere seg er en del av livet, så måå man ikke, hvorfor skal man sette til livet noe man egentlig ikke vil ha fordi samfunnet mener det?
Ditt innlegg hjalp meg. viste dette til min mor og vi fikk en svært bra dialog rundt dette, endleig skjønner hun hvorfor jeg ikke vil ha barn. Takk!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 7:40 pm
-Jeg beundrer og applauderer ærligheten din. Dette står det steike meg respekt av! Takk for et fantastisk innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 7:59 pm
Jo det går faktisk an å bli lykkelig når man får barn… men man kan selvsagt ikke basere seg på at barnet altid vil gjøre deg lykkelig…klart jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, men jeg føler meg mer lykkelig med barn enn uten. Jeg ville aldri gått gjennom livet uten barn hvis jeg hadde muligheten til det. Det ligger rett og slett i min bane å skulle få barn. Jeg respekterer folk som ikke vil ha barn. Men mange som sier de ikke vil ha barn, kan komme til å angre på at de aldri tok sjansen på å få barn. Det er tross alt bedre å angre på noe man har gjort en noe man ikke har gjort. Men at det er noe hærk når man får barn og at man må gå igjennom alt fra kolikk, trass, egenrådhet og fjortis stadiet er noe alle skal igjennom, så å sitte å stigmatisere å få barn på den måten synes jeg blir feil!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 8:01 pm
Jeg har bare vært mor i 3 mnd, men kan signere på det du skriver. Tror jeg hadde hatt det like godt uten som med barn. Angrer ikke – jenta er nydelig og jeg har en fantastisk mann som jeg setter mer pris på nå enn noen sinne, men jeg ser ingen grunn til at jeg skulle ha angret dersom jeg hadde valgt å ikke få barn.
Kan forøvrig ikke forstå dem som mener at de ikke er en hel kvinne uten å ha gått igjennom graviditet, fødsel og amming. Skulle gjerne fått babyen “på døra”, jeg kunne godt ha klart meg godt uten – hehehehe….
Tilslutt vil jeg si at jeg bare rister på hodet av meg selv med tanke på den lange lista med egenskaper jeg mente en potensiell partner skulle ha når jeg var singel. Hva skal man med en kjekk, veltrent, megasosial, sjarmerende, glad i jobben fyr med 1000 venner og spennende hobbyer type når man har fått en baby, ser fjellet av bleier og hjelpesløshet, er mentalt helt på trynet og sprukken i begge ender? En slik mann er omtrent som å ta med seg lekre sko med stillettheler på fjelltur… Forskjellen er vel bare at det er ingen andre på fjellet som for glede av skoene dine, mens gubben kan løpe rundt og sjarmere alle de lettvinte lekre single damene fremfor den utakknemlige sure megga hjemme…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 8:02 pm
jeg tror du er helt sprø jeg.setter bestevenninna di forran barna dine???!!!da skulle du ikke hatt barn i mine øyne.har nettopp fått barn og kan lett dumpe gud og værmann for henne på et øyeblikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 8:23 pm
fantastisk bra innlegg
hiver meg på trampeklappen.
er så bra og høre noen faktisk si det. må innrømme at jeg har barn selv men ble overrasket over at det ikke var den komplette lykke. Jeg vil selvfølgelig gjøre alt for henne, men var ikke som den romantiske oppfatningen man har på forhånd.
så takk for at noen faktisk tør og skrive det som det faktisk er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 9:02 pm
Utrolig bra skrevet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 9:36 pm
Takk. Bare takk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 14th 2010 at 11:56 pm
Dette var veldig godt skrevet;) Flott!!!!!!;);) deilig ærlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:09 am
Synd at du føler det slik, for både deg og barna dine – har selv en datter som jeg setter forran meg selv og samboeren min – ja alle. Ikke alle fødsler er grusomme – har en snill frøken som er blid som solen og en pappa som stiller opp slik at jeg kan jobbe litt. Mitt barn er min lykke – vår lykke, fra første dag i svangerskapet! Dette har enn så lenge vært de lykkeligste månedene i mitt liv! Så det er veldig synd på deg, og barna dine – for meg var det helt utenkelig å røre alkohol og røyk har jeg vært fan av så det var ikke noe problem.
å ærlig talt si at dette avsnittet provoserte veldig:
Når jeg ble gravid med Gullet var jeg ganske selvdestruktiv, jeg drakk, røyket bådde dette og hint, lå med mennesker jeg ikke likte engang. Hadde sex så full at jeg ikke er i stand til å huske det. Jeg tror fullt og helt at hvis jeg ikke hadde blitt gravid, ville jeg vært et helt annet menneske nå. Jeg så ingenting verdifullt hos meg selv. (tenk litt over hvilke skader dette kunne påføre det ufødte barnet!!!)
Ønsker deg lykke til videre i livet!!PS: Vær heller takknemmelig for at du faktisk kan få barn, ikke alle som er gitt det – i stedet for å sutre over hvor grusomt det til tider har vært!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:28 am
“…er du ikke lykkelig før du får barn, vil du ikke bli det etterpå heller.”
Hadde bare flere innsett denne enkle sannhet saa hadde vi nok hatt ungaatt mange tragiske sjebner, bade for barn og forleldre. Godt innlegg. Tankevekkende or provoserende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:31 am
Takk og pris for at jeg ikke kjenner meg igjen i det du skriver. Håper ikke barna dine noen gang leser det du har skrevet.
Uff, trist lesning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:05 am
Nå syntes jeg du maler det sort hvitt her.. Klart at det å bli mor gjør deg lykkelig!! Visst er det vondt å føde men hva i alle dager føler du når du får ungen i fanget? Det er hvertfall det mest lykkeligste øyeblikket i mitt liv. Det er jo et direkte under at vi kan lage liv! Og følelsen av første spark i magen din. Følelsen av første skole dag, Konfirmasjon, bryllup og deretter bli bestemor.!! At mødre kan bli slitne og lei av barna sine er vel helt normalt det også, men de gir deg allikevel gleder i hverdagen som ikke kan sammenlignes med noe annet.. og jeg anser meg hverken som naiv eller enfoldig.. Er det ikke individuelt hva en oppfatter som lykkelig..? Jeg har oppturer og nedturer, men det har vel alle mennesker i all slags situasjoner! Jeg mener hvertfall at familie gjør livet mitt mer givende og verdifullt… og syntes det er trist at du ikke klarer å sette pris på det, og føler at du må kritisere dem som klarer det..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:28 am
Vi har det bra! Lykke er jo også å få barn – særlig godt når åra drar på. Du skildrer “hverdagen” godt da – ikke alt er rosenrødt, men ville ikke hvert for uten 4 åringens “syn på livet!” Minner, minner, minner! Men, vi har jo også vårt eget liv – herligt det òg! Balanse samt kommunikasjon er vel stikkord?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 4:28 am
Hakke barn så vet ikke hva du snakker om, men som familiemeldlem så kan jeg jo forstå noe..
Du får ikke trampeklapp av meg da, av den grundt selv om det er din personlige og ærlige mening så synes jeg den er alt for kald og hard og den blir det ekstreme til de overglade sukkersøte mødrene..
Å si at du elsker barna dine med jevne mellomrom i dette innlegger blir for meg en litt billig måte å forsvare all søppelkastinga på.. Mamma, Pappa og min bror og søster ER de viktigste personene i mitt liv (uansett hva du måtte ønske for dine barn så er det sånn det er for meg- og selv om jeg får egen familie såvil jeg virkelig ikke sette min ‘første familie’ som nummert to – trenger ikek første og andreplass, han en jevn liste).. Jeg og min bror gjorde kanskje ikke min mor lykkelig, men jeg håper og tror det var med på å berike hennes liv og gjøre henne lykkeligere – barn er et herk med jevne melomrom med det er kjærester, venner og t.o.m kjeledyr også, men som mamma og pappas’s barn så er vi med på- sammen med deres venner osv å ‘legge til’ deres liv og jeg tror at de blir lykkeligere av mennesker rundt dem..
Du er ansvarligfor din egen lykke men å si at barn ikke gjør deg lykkelig blir din mening på samme måte som noen som sier at det er akkurat det de gjør.. lykke er personlig..
Min mamma og hennes kjærlighet gjør meg lykkelig, og selv om du mener det er sukkersøt og feil så er jeg glad min mamma sier at jeg gjorde og gjør henne lykkelig- ellers hadde jeg vært knust, for det er deler av mitt ‘mission in life’..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 8:00 am
Det er i grunnen ikke mer å gjøre med dette innlegget enn å si /signerer.
Minner ALLE på å inngå avtaler om hvordan permisjoner og omsorgsoppgaver FØR hormonene tar fullstendig innersvingen på dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 8:11 am
Det er virkelig så deilig når noen tør å si ting som dessverre er et kjempetabu, og da tenker jeg spesielt på hemmelighet nr 1.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 8:40 am
* * TRAMPEKLAPP!!! * *
Dette er kanskje noe av det beste og ærligste jeg har lest – på lenge.
Fantastisk godt skrevet med utrolig flott selvinnsikt.
Er du sikker på at du bare er 25 år? Veldig modent skrevet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 8:42 am
Two thumbs up!!
Hilsen mamma til toåring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 8:54 am
Jeg er en jente på 22 med en jente på 1 år. Og jeg er så enig så enig. Jeg har hatt utrolig dårlig samvittighet for at jeg til tider vil ut og bort! Jeg har ikke et eget liv lengre, og jeg savner livet mitt veldig. I tillegg har jeg hatt en tung fødselsdepresjon og et mannfolk som ikke akkurat har stilt opp så mye som han burde! For å være ærlig, hadde jeg visst at det skulle bli sånn, ville jeg ha ventet et par år før jeg fikk barn. For barn ville jeg ha, men akkurat nå føles det som om jeg ikke var helt klar for det. Om man noensinne blir klar… Takk for et kjempebra skriv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 9:00 am
Ja – unnskyld meg!
Stakkars barn dere har fått, og stakkars dere. Enten er dere under den seksuelle lavalder hele gjengen, både forfatter og kommentatorer, eller så er det bare synd på dere, deres barn og deres familie ellers.
Med slike holdninger, tanker – og det i det hele tatt å få seg til å skrive noe slikt er bort i mot det verste jeg noensinne har hørt. Normalt sett hever jeg meg glatt over provokatører som dette, men i dette tilfelle klarte jeg det ikke.
Barns liv, og barns glede over foreldre som er der, støtter, er glad i – OFRER seg for dem – er virkelig ikke til å spøke med.
Noen ganger lurer jeg på hvorfor sånne som dere får barn i det hele tatt, mens det sitter andre par som hadde vært 500% bedre foreldre, og dessverre har en natur som jobber i mot.
Er man ikke lykkelig over sine barn, er heller ikke barna lykkelig i denne verden. Mulig dere burde tenke på bortadopsjon?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 9:04 am
Dette var deilig å lese..og er så enig!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 9:33 am
fantasisk damer!!!! Hilsen lykkelig som også er mamma….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 9:42 am
Jeg sitter her med tårer i øynene etter og ha lest innlegget og et lite smil. Jeg ble mamma for første gang for 19 måneder siden og har hatt mange forvirret følelser om det og bli mor. Denne artikkelen har satt ord på alt! Selv om mim sønn gir meg mange lykkelige stunder (og jeg ikke ville vært foruten), så må jeg selv ta ansvar for min egen lykke.
tusen takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 9:57 am
Jeg har ikke barn selv, og ønsker heller ingen, og det er et velgjennomtenkt valg fra vår side. Jeg ble litt glad over det du har skrevet, for endelig en som skriver noe jeg har hatt mistanke om lenge! Spesielt takk for det siste avsnittet, det var godt å lese. Nå fikk jeg ord for noe jeg ikke har kunnet beskrive selv. Veldig bra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 10:01 am
Hvem er du som skal forklare hva alle andre mødre føler og opplever? Selvsagt er det greit å ikke ønske seg barn og alle må få leve sitt eget liv og ta sine valg.
At du har dine følelser og tanker og opplevelser rundt det å være mor er ok men gjør ikke at du har løsningen for alle andre. Så kom ikke å fortell meg at barna mine ikke har gjort meg lykkelig. Jeg elsker familielivet og barna mine har gjort meg uendelig mer lykkelig enn jeg var da jeg var singel og bekymringsløs i 20-åra.
Hilsen glad 3-barns mor
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 10:15 am
Sant sant
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 10:52 am
Veldig uening!
Stemmer ikke med mine opplevelser. Har jo mye med forventninger å gjøre, og den illusjon om at alt blir reosenrødt når babyen kommer. Men selv med slit så er alt verdt det. Det gjør meg absolutt lykkeligere. Den berusende kjærlighetne man føler for barnet sitt kan overhodet ikke sammenliknes med noe annet. Men…de som velger å ikke få barn er nok ikke mindre lykkelige, men de vet heller ikke hva de går glipp av. Eller kanskje senere i livet vil savne. Jeg respekterer at folk velger å ikke få barn, men det er jo mange av oss som opplever fødsel, baby, barsel, perm osv HELT motsatt av deg. Jeg vet jeg er utrolig heldig med mannen min, som har gjort minst like mye som meg både med babyen og i huset. Dèt er jo alfa og omega at forholdet er solid. Som du sier: naivt å skaffe barn når forholdet skranter. Det er en tid som tester forholdet på alle måter. Men så lenge begge er inneforstått med at det er en kort periode de f.eks er baby. Deler oppgavene fra starten. Stå opp annenhver gang med babyen. Sove ut annenhver dag i helgen når barnet er litt større osv. Vi brukte flere år på å få vår lille gutt, og mange var faktisk veldig flinke til å fortelle oss at NÅ ble det andre boller ja. Slutt på sexlivet, kos i helgene, dyrt og aldri søvn osv. Med kommentarer som: Ja, også dere som drar på så mange turer…nå blir det slutt på shoppingturene deres til new york og London…folk kunne nesten “fryde” seg litt. Ergo opplevde jeg/ vi det som mye mindre strevsomt å få en baby i huset, og fortsatt ha en to-åring. Sikkert mye fordi vi forventet at dette skulle ta av å bli skikkelig slitsomt. Men har flere vennepar som også er like heldige som oss. Javisst var/er vi trette, og naturlig nok frusterte over lite søvn, men herregud…så god og nydelig. Så mye mere berikende enn alle reiser og ting en kan shoppe. Det betyr jo ingen ting. Vi ville skape oss en liten familie. Venter nr to nå hver øyblikk og har samme forventninger denne gang, og samme plan. Hvem vet hvordan ting går nå. Hadde ingen depresjon sist og ting gikk jo bra, så får man satse på det denne gangen også. Sikkert enda tøffere med en to-åring i huset også. Men….hallo ett år hjemme med en baby er jo så kort tid av livet. Det er jo koselige stunder mellom amming,stell og bleiskift og grin. Må bar få frem at det er MANGE som opplever det langt mindre negativt og slitsomt å få barn. Og også gjør oss lykkeligere.
Bare for å gjøre det klart, så var ikke ting lettvint for meg heller. Hadde brystbetennelse, strevde med amming, måtte være ekstra lenge på sykehuset fordi jeg har epilepsi og medisnene jeg tar for det bidro til abstinenser hos babyen, flyttet inn i uferdig hus…uten kjøkkenet klart, hadde keisersnitt og kunne ikke løfte noe den første tiden. Jeg måtte ha en hjerteoperasjon fire mndr etter fødselen. (ikke dramatisk, men dog….) Så, har ikke bare hatt det lett, men so what??? Det er en LITEN pris å betale for ett velskapt lite, vakkert nurk. Han gjør meg/oss definitivt lykkeligere. Hjertet renner over av følelser, og det er plass til flere ting som gjør meg lykkeligere. For å kunne føle den enorme lykken, må man føle den enorme frustrasjon, sinne og kanskje depresjon.
Det er ingen som gjør meg så sint som de jeg elsker, og ingen som gjør meg mere glad og lykkelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 11:04 am
Veldig bra. Men jeg er uenig i at barna ikke er det viktigste i livet. Det er de. Og vet du hvorfor? Av samme grunn som vi får dem: naturen har skapt oss sånn.Blant annet for å sikre at de får maksimal beskyttelse. Så får man heller jobbe med seg selv når de blir voksne, og prøve å slakke båndet (eller i hvert fall late som).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 11:04 am
Kjempeflott innlegg. Datteren min er likevell det viktigste i livet mitt,..det maa hun vaere, for om det hadde skjedd henne noe hadde jeg hoppet forran foerste tog uten omtanke for andre.Alt annet du skriver er akkurat slik det er. Du er den eneste som kan gjoere deg selv lykkelig
Staa paa og vaer den beste personen du kan. Ingen er perfekte og godt er det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 11:16 am
Jeg klarer ikke å finne lykken i livet selv uten barn. Alle andre prøver å prakke barn på meg, som om det er fasiten. Så tusen takk for innlegget, nå slipper jeg å lure på om det er de eller jeg som tar feil. Vanskelig å diskutere med folk som bor på en rosa sky!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 11:41 am
Henger meg med på trampeklappen! Du beskrev ikke bare ditt liv – men også mitt!
Lenge leve ærligheten!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:14 pm
Veldig bra lesning dette. Det er godt noen tør å si det som det er. Det er ingen feriekoloni å oppdra barn; de som sier det er må ha veldig lave krav til seg selv om deres barn.
Jeg er 36 år, snart, og med veldig få unntak har alle mine venninner mann og barn, og alt det som liksom “forventes” i samfunnet. Jeg har allitd sagt at jeg ikke ønsker barn, og selv om jeg av og til kan få litt lyst på, så står jeg ved mitt valg. Jeg elsker barn, de er herlige vesner. Jeg var Au-Pair i to år i Irland, og de barna (eller de er jo voksne nå) betyr fortsatt enormt mye for meg og vi har masse kontakt. Det båndet vi utviklet på de to årene kommer til å vare livet ut. Jeg er så lei av folk som tror at man er barnehater selv om man ikke vil ha selv. For meg er det tvert i mot. Jeg tenker og funderer altfor mye over det å skulle oppdra barn til å bli selvsetendige sterke individer som klarer seg godt på alle plan i livet. Det skremmer meg, rett og slett, og jeg er redd jeg ikke ville klart det, fordi jeg ville stilt særdeles store karv til meg selv. Jeg er ikke noe superkvinne, og innser min egen begrensning. Jeg er veldig fornøyd med å ikke ha barn, men en mann hadde likevel vært godt da.
Masse lykke til! Jeg synes det er kjempeflott at du fokuserer på deg og din samboer, samt venninnene dine. Høres ut som en meget fornuftig “fordeling”! Klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:16 pm
Kule dama!! heilt enige.=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:34 pm
tusen takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:35 pm
Fantastisk.. fantastisk… Dette gjorde meg så utrolig glad på en helt merkelig måte!
Deilig å se at det er flere som faktisk mener og føler det samme som meg og mange andre!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 12:55 pm
knall bra innlegg, godt skrevet!
Godt å lese at man kan ha et “vanlig” liv etter å fått barn også.
Venter på barn nr.1, og stor gleder meg til det. Det blir liksom en fase av livet føler jeg, vil ikke være uten den biten heller. Men, når det er sagt, skal jeg passe på å ikke havne alt for mye i “ammetåka” å følge med i verden som skjer rundt meg og ta vare på alle de fine stundene med familie og venner.
Takk igjen for innlegget, dette skal jeg huske å lese igjen når jeg sitter i min “egen lille verden”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:15 pm
Må si jeg ble lykkelig bare av å lese innlegget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:25 pm
Veldig godt skrevet
Du er den første jeg har sett som har gitt den siden av saken
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:27 pm
Godt å se at noen tør å kalle en spade for en spade å si hvordan det er. Barn er himmel og helvete, men å kalle det naturstridig å ikke få barn, er å gå for langt. Det er ingen menneskerett å få barn, men å si at det er naturstridig å ikke få det er bare dumt og i beste fall viser det bare en ignorant holdning overfor de som frivillig eller ufrivillig ikke har barn.
Selv kan jeg ikke få og det er IKKE et valg jeg har tatt.
Så kan man selvfølgelig si at det er bare å adoptere osv osv men det er en annen diskusjon.
Lykke til med de små og kos deg med dem. Jeg tror du er en veldig god mor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 1:51 pm
Er selv en relativt voksen dame, med voksne barn. Og kunne ikke vært mer enig med det som blir skrevet. Alt blir forespeilet som rosenrødt og perfekt.. men det er ikke sånn.
Trampeklapper i takt med de andre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 2:05 pm
Syns du skal passe deg for å skrive i flertall her, når du sier at alle mødre ikke blir lykkelige av å ha barn, så sant man ikke er naiv og enfoldig person.
Du bør holde deg til å snakke om deg selv, for personlig har datteren min gjort meg så lykkelig en person kan være.
Greit at ikke alle syns det samme, men ikke få det til å høres ut som det bare er en oppgave for oss mødre, det er tross alt et eget valg.
Noe betenkelig at du “formerer” deg flere ganger, hvis allerede etter en skjønte at du ikke ble lykkelig av det.
Mvh. Lykkelig mor
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 2:53 pm
Har ikke lest alt, men tror man blir lykkeligere som mor! Johannes 16:21 “Når kvinnen føder, har hun sorg, fordi hennes tid er kommet; men når hun har født sitt barn, kommer hun ikke lenger sin trengsel i hu, av glede over at et menneske er født til verden.” Ord av Jesu Guds Sønns munn! Direkte åpenbaring fra Gud.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 2:54 pm
Jeg skjønner meg i at det blir mange problemer og at man ikke blir glad av å bli mamma, det er derfor jeg syntes at vi kunne trenge inn litt av utenlandsk kultur.. da hadde du slippet all det stresset.. da hadde du nemlig vært glad for at du ble mamma..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 3:00 pm
Bra skrevet – og 10 poeng for ærlighet. Det er begge sider ved det å få barn – og mye tøft som følger med. Og ikke en selvfølge at man ønsker barn eller kan få det.
MEN det gjør iallefal meg lykkelig! Å våkne til et lite smilende vidunder hver morgen. Å holde babyen i armene. Å se på det lille barnet som spiser fra puppen. Få et strålende smil og hikstende latter. Det er helt fantastisk og fyller meg daglig med en stooooor glede og lykkefølelse. Storkoser meg hjemme m baby.
Men ingen tvil det er også tøffe tak, hvor tålmodigheten blir satt på prøve! Og forholdet. Men alt i alt så er det hele verdt det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 15th 2010 at 3:13 pm
Jeg er en av de som føler at barnet mitt er det som har bidratt til min store lykke, det beste jeg har opplevd. Men det er tøft og utfordrende å få barn. Og jeg er ikke av de som ønsker å ha veldig mange, jeg har en syk mann, som foresten er student, og jeg har store plager med bekkenet. Så jeg ser ikke lyst på fremtiden hvis begge to skal sitte i rullestol, og vi skal ha fem unger springende rundt oss. En annen ting er at min mann er ikke den som springer beina av seg for å bidra med alt, så jeg har ikke tenkt å risikere ekteskapet. Men det som irriterer meg er at de som romantiserer dette med å få unger, skjønner ikke dette problemet i d hele tatt. Så mange klapp og bravo til deg som klarer å være rasjonell og som sier det som det er!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 16th 2010 at 12:00 am
Takk for at du er så ærlig og ikke glorifiserer morsrollen
Du virker som et flott menneske med stor egeninnsikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:32 pm
Jeg er fantastisk glad for at jeg har blitt mamma. Mange kjemper hele sitt liv for det. Men det var ikke det som gjorde meg lykkelig:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:34 pm
Nok en gang. Jeg sier ikke at jeg er ulykkelig som mor, bare at jeg ikke baserer lykken min på barna mine. Jeg har også skrevet de fleste, og ikke alle. Selvsagt gir barna mine meg lykke. Men barna mine er ikke de som skal gjøre meg lykkelig. Det må jeg gjøre selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:35 pm
Når jeg sier naturstridig, så er det ved å sette det på spissen. Tross alt så er vi jo dyr;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:37 pm
Du havner i ammetåka:-) men den letner. Og det skal du gjøre. Det er alle årene etterpå du må huske på deg selv:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:40 pm
Selvsagt ville man hoppet foran et tog. Men DU må likevel være den viktigste: Vera Michalsen har skrevet om dette; hvor hun sier at man skal huske på regelen for når man flyr : du skal alltid hjelpe deg selv før andre. Det gjelder med barn også.-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:42 pm
Mine har alltid førsteprioritet. Jeg setter alltid deres behov først, og ville aldri drømt om en egotripp. Likevel er enheten med min samboer og meg viktigere…kanskje på et annet plan…vet ikke helt. men så lenge jeg lever vil de være barna mine. Men jeg vil alltid elske de mer enn de elsker meg, og alltid savne de mer enn de savner meg. Og sånn skal det være:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:44 pm
Men da er også mitt spørsmål…var du i utgangspunktet lykkelig før du ble mor?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:46 pm
sier ikke at barna dine ikke gjør deg lykkelig. Jeg sier at å bli MOR ikke gjør deg lykkelig. Det er ingen trylledrikk. Ikke sant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:47 pm
Selvsagt gjør barna dine deg lykkelig. men man blir ikke lykkelig av å bli mor. Det er ingen trylledrikk..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:48 pm
komisk å se hvordan enkelte tydeligvis bare skummer igjennom. Les en gang til du.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:52 pm
ser den. men jeg tror du misforstår innlegget mitt litt:-) Samtidig så virker det jo sånn. Du sier jo det samme bare med færre ord: “Jeg og min bror gjorde kanskje ikke min mor lykkelig, men jeg håper og tror det var med på å berike hennes liv og gjøre henne lykkeligere”.
Bakgrunnen for at jeg skrev dette var et annet innlegg jeg leste, hvor ei jente føler hun alltid må forsvare at hun ikke vil ha barn. Hun får høre at det er egoistisk. at jeg ikke skriver at barna mine har gjort meg til et lykkelig menneske, betyr ikke det at de ikke gir meg lykke i livet. Men de skal ha blitt til for sin egen del. Ikke for å gjøre mamma lykkelig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:54 pm
selvsagt blir det veldig svart hvitt i et skriftlig innlegg. Men les innlegget godt en gang til og les svarene min, så tror jeg nok vi er enige likevel:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:55 pm
Mine barn vet at jeg elsker de, og jeg tror de vil sette pris på å bli til for sin egen del og ikke for å gjøre mamma lykkelig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:57 pm
uff jeg ser at jeg har gjort en ganske stygg feil her. Det skal være FØR jeg ble gravid med Gullet! For idet jeg fant ut at jeg var gravid ryddet jeg opp fort. Jeg har det helt fint, og er ikke mer enn normalt selvdestruktiv nå. Altså…jeg drakk IKKE mens jeg var gravid, eller røyket, eller hadde vill sex. Det gjørde jeg altså FØR jeg ble gravid…uffameg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:58 pm
jepp…les en gang til..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 9:59 pm
Det var vel ikke akkurat det jeg mente, å stigmatisere det å få barn. Men det forventes jo at vi skal føle oss som fullendte mennesker ved å få barn..det er også ekstremt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 10:01 pm
hun kommer nok tilbake..bare vær tålmodig..:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 10:02 pm
flott:-) lykke til med babyen.:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 10:03 pm
og les en gang til…eller to…for det er absolutt ikke det jeg skriver
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 10:03 pm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2010 at 10:04 pm
Ikke vær redd. Barn er fantastiske. Men det kan også være ville helvete;-) Vær nøye med hvem du velger som far bare:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 15th 2010 at 3:48 am
Ja, da fikk jeg lest igjennom hele teksten og alle kommentarene her.. Og må nesten si at det er genialt skrevet! Ærlighet varer lengst! Blir spennende å se hvordan det går med meg når det blir min tur!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2010 at 11:58 am
Excellent & remarkable post! I have been visiting various blogs for my Coursework help . I have found your blog to be quite useful. Keep updating your blog with valuable information… Regards
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 12th 2010 at 9:59 am
Hei!
Jeg leste, med stor interesse, innlegget ditt der du argumenterer mot forskeren Nina Amble og hennes syn på kvinner og karriere. Jeg er journalist i NRK2-programmet “Spekter”, som har sending onsdager 2045. Vi lager nå et program om kvinner og måten de prioriterer tid og karriere på i 2010. Jeg driver nå research for denne sendingen, og snakker med kvinner som tar del i denne viktige debatten.
Jeg skulle gjerne hatt en prat med deg rundt dette, og lurer på om du kunne gi meg et vink pr. mail eller på mobil 95141140. Og jerne da så snart som mulig…
Med vennlig hilsen Torbjørn Morvik
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2011 at 2:48 pm
Ppl like you get all the brains. I just get to say thanks for he asnewr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2011 at 8:58 am
UTCcvR kkfxvloqluhy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2011 at 10:21 am
oHiEc8 , [url=http://dbgweozyvrnn.com/]dbgweozyvrnn[/url], [link=http://vixrobmsaawt.com/]vixrobmsaawt[/link], http://veyyohfjmgyp.com/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2011 at 5:01 pm
kujKKa vnaglseonbgt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2011 at 9:48 am
NqQYl6 , [url=http://dakfigwyooxh.com/]dakfigwyooxh[/url], [link=http://szbmvvrlkinl.com/]szbmvvrlkinl[/link], http://hvjftpavzzon.com/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing